Сетевой научный журнал "Философские проблемы
информационных технологий
и киберпространства" (ISSN:2305-3763)

Предпосылки становления киберпедагогики как науки XXI века

DOI: 10.17726/philIT.2015.10.2.001.891

Автор: Обыденкова В.К.

Аннотация: Статья посвящена исследованию предпосылок становления киберпедагогики. Освещены пять информационных революций и ключевые события в истории развития информационно-коммуникационного общества, а также философские воззрения на реалии современного мира, в частности на киберпространство и Интернет. Киберпространство охарактеризовано как новая среда жизнедеятельности человека и фактор социальных и интрапсихических изменений. Описаны такие ключевые особенности «Homo Cyberus» (современного человека, использующего информационно-коммуникационные технологии), как ориентированность на разум, приоритет визуального восприятия мира, всесторонняя информированность, многозадачность в деятельности, «клиповость» восприятия и мышления. Обоснована значимость развития культуры киберсоциализации каждого человека, а также киберпедагогики – науки XXI века – как основания организации современного образования с учетом влияния киберпространства на процессы обучения, воспитания и развития.

Ключевые слова: информационные революции; киберпедагогика; киберсоциализация; киберонтологический подход в образовании; информационно-коммуникационные технологии; киберпространство; Интернет; «Homo Cyberus».

Ссылка: Обыденкова, В.К. Предпосылки становления киберпедагогики как науки XXI века [Text] // Философские проблемы информационных технологий и киберпространства, 2015. № 2, vol. 10. – 86–104. DOI 10.17726/philIT.2015.10.2.001.891.

BibTeX

Полный текст статьи



The preconditions of the formation of cyberpedagogics as a science of the xxi century

Abstract: The article is devoted to study of the preconditions of the formation of cyberpedagogics. Five informational revolutions and key events in the history of the development of information and communication society; as well as philosophical views on the realities of the modern world, in particular, cyberspace and the Internet, are highlighted. Such key features of «Homo Cyberus» (modern person, using information and communication technologies) as a focus on the mind, the priority of visual perception of the world, comprehensive awareness, multitasking in activity, «clip» perception and thinking are described. Cyberspace is described as a new environment of human life and a factor of social and intrapsychic changes. The importance of developing the culture of cybersocialization of each person, as well as cyberpedagogics as a science of the XXI century and the base of organization of modern education with the influence of cyberspace on the processes of learning, upbringing and development, is also substantiated.

Keywords: the informational revolutions; cyberpedagogics; cybersocialization; cyberontological approach in education; information and communication technologies; cyberspace; the Internet; «Homo Cyberus».

Reference: Obydenkova, V. The preconditions of the formation of cyberpedagogics as a science of the xxi century [Text] // Philosophical Problems of Information Technologies and Cyberspace, 2015. № 2, vol. 10. DOI 10.17726/philIT.2015.10.2.001.891.



← Назад в выпуск